|
Zgłoszenie informacji lub deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości Podstawa prawna - Ustawa z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. nr 9 poz. 84 z 2002 r. z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.).
- Uchwała nr XLII/278/2005 Rady Miasta Lędziny z dnia 8.12.2005 w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, podatku od posiadania psów, opłaty administracyjnej oraz poboru i zwolnień w podatkach i opłatach lokalnych na 2006 rok.
Wymagane dokumenty - W przypadku osób fizycznych:
- informacja w sprawie podatku od nieruchomości ( PDF (71 KB)),
- W przypadku pozostałych podmiotów:
- deklaracja na podatek od nieruchomości ( PDF (72 KB)).
Opłaty Nie podlega opłacie. Miejsce złożenia dokumentów Wydział Finansowy I piętro, pokój nr 101, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 16 e-mail: finanse@ledziny.pl Jednostka obsługująca Wydział Finansowy I piętro, pokój nr 101, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 16 e-mail: finanse@ledziny.pl Godziny urzędowania od poniedziałku do piątku: od 730 do 1530 Sposób załatwienia sprawy - Podatek od nieruchomości na dany rok dla osób fizycznych ustala decyzją burmistrz miasta Lędziny. Wymiaru podatku dokonuje się na podstawie danych z ewidencji gruntów i budynków oraz złożonej przez podatnika informacji podatkowej. Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego.
- W przypadku pozostałych podmiotów podatek płatny jest na podstawie złożonej przez te podmioty deklaracji podatkowej, bez wezwania na rachunek budżetu miasta, w ratach proporcjonalnych, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.
Termin załatwienia sprawy Bez zbędnej zwłoki. Sposób przekazania informacji o sprawie Doręczenie decyzji przez pocztę lub osobę upoważnioną za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Tryb odwoławczy Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie powinno zwierać: zarzuty przeciw decyzji, określać zakres i istotę żądania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Opłata skarbowa od odwołania wynosi 5,00 zł i od każdego załącznika 0,50 zł - uiszcza się ją w znakach skarbowych. Pozostałe informacje - Obowiązek zgłoszenia informacji lub deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości ciąży na osobach fizycznych, prawnych oraz jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, które:
- są właścicielami lub samoistnymi posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- są użytkownikami wieczystymi gruntów,
- są posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości lub jeżeli posiadanie jest bez tytułu prawnego.
- Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
- grunty,
- budynki lub ich części,
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
- Osoby fizyczne zobowiązane są złożyć wykaz nieruchomości w terminie 14 dni od daty otrzymania formularza. Podatnicy są również zobowiązani do informowania organu gminy o zmianie sposobu wykorzystania budynku albo gruntu lub ich części, mających wpływ na wysokość opodatkowania, w terminie 14 dni od ich zaistnienia.
- Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, mają obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy do dnia 15 stycznia tego roku, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tej dacie - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przypadku zaistnienia zmian korygują deklaracje w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
- Stawki podatku na dany rok podatkowy są określone uchwałą Rady Miasta Lędziny i obowiązują na terenie miasta.
|