Biuletyn Informacji Publicznej
Miasto Lędziny
Miasto Lędziny
Regulamin pracy Urzędu
ISO w Urzędzie
Załatwianie spraw
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Stan obsługi spraw
Opłaty, czynsze i podatki
Archiwa Urzędu
Procedury prawne
Przetargi
Zamówienia publiczne
Konkursy
Konsultacje
Strona główna Gmina Urząd Miasta Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miasta
Załatwianie spraw
 Strona archiwalna z dnia 2007.02.14 18:27:05 powrót do aktualnej strony
 

Rejestracja małżeństw - Zawarcie związku małżeńskiego przed duchownym ze skutkami cywilnymi

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. nr 9, poz. 59 z późniejszymi zmianami).
  2. Ustawa z dnia 29.09.1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688).
  3. Konkordat między Stolicą Apostolską i RP podpisany w Warszawie dnia 28.07.1993 r. (Dz. U. z 1998 r. nr 51, poz. 318).
  4. Ustawa z dnia 9.09.2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 253, poz. 2532 z późniejszymi zmianami).

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek Format PDF PDF (26 KB).
  2. Kawaler lub panna przedkładają:
    1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia.
  3. Rozwiedziony lub rozwiedziona przedkładają:
    1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia,
    2. odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie.
  4. Wdowiec lub wdowa przedkładają:
    1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia,
    2. odpis skrócony aktu zgonu małżonka.
  5. Kobieta, która nie ukończyła 18 lat przedkłada:
    1. aktualny odpis skrócony aktu urodzenia,
    2. prawomocne postanowienie sądu rodzinnego zezwalające na zawarcie małżeństwa.
  6. Cudzoziemiec - odpowiednio jak wyżej (wszystkie dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego) oraz:
    1. zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa wydane przez właściwy organ w kraju cudzoziemca lub przez przedstawicielstwo dyplomatyczne jego kraju albo prawomocne postanowienie polskiego sądu rejonowego zwalniające od obowiązku przedłożenia tegoż zaświadczenia,
    2. zaświadczenie stałego pobytu (jeżeli w powyższym dokumencie nie ma informacji o stałym miejscu zamieszkania).
  7. Do wglądu:
    1. dowód osobisty, w przypadku obywateli polskich,
    2. paszport  lub karta stałego pobytu, w przypadku cudzoziemca,
    3. dokument uprawniający do pobytu w Polsce (ważna wiza lub inny), w przypadku cudzoziemca.

Opłaty

  1. Od każdego załącznika - 0,50 zł.
  2. Za przyjęcie zapewnienia zawierającego wniosek o wydanie trzech bezpłatnych odpisów skróconych aktu małżeństwa- 5,00 zł.
  3. Za sporządzenie aktu małżeństwa - 75,00 zł.

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Stanu Cywilnego

parter, pokój nr 07, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 18

e-mail: usc@ledziny.pl

Jednostka obsługująca

Urząd Stanu Cywilnego

parter, pokój nr 07, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 18

e-mail: usc@ledziny.pl

Godziny urzędowania

poniedziałek: od 730 do 1530 (dyżur do 1700)
od wtorku do piątku: od 730 do 1530

Sposób załatwienia sprawy

  1. Przyjęcie dokumentów.
  2. Złożenie pisemnych zapewnień przez nupturientów.
  3. Wydanie zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
  4. Poinformowanie stron o dalszych czynnościach koniecznych do zawarcia małżeństwa.
  5. Sporządzenie aktu małżeństwa niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po doręczeniu zaświadczenia przez duchownego.
  6. Wydanie 3 bezpłatnych odpisów skróconych aktu małżeństwa w USC miejsca zawarcia związku małżeńskiego.

Termin załatwienia sprawy

Bezzwłocznie wydanie zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Sporządzenie aktu małżeństwa niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu, w którym osoba duchowna dostarczyła zaświadczenie potwierdzające zawarcie małżeństwa. Po kilku dniach od daty ślubu następuje wydanie 3 bezpłatnych odpisów skróconych aktu małżeństwa w USC miejsca zawarcia związku małżeńskiego.

Sposób przekazania informacji o sprawie

Odbiór osobisty odpisów skróconych aktu małżeństwa w USC.

Tryb odwoławczy

W przypadku odmowy:

  • przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,

  • wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,

  • sporządzenia aktu małżeństwa, jeżeli duchowny nie przekazał zaświadczenia do USC przed upływem 5 dni od dnia jego zawarcia,

kierownik USC powiadamia na piśmie osoby zainteresowane o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma może wystąpić z wnioskiem do Sądu Rejonowego w Tychach o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania tych czynności. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika USC.

Pozostałe informacje

  1. Kobieta i mężczyzna muszą mieć ukończone 18 lat.
  2. Sąd opiekuńczy może zezwolić - z ważnych powodów - na zawarcie małżeństwa kobiecie, która ukończyła 16 lat, jeżeli z okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej rodziny.
  3. Zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydaje USC miejsca stałego zamieszkania jednej z osób zamierzających zawrzeć związek małżeński.
  4. Zaświadczenie jest ważne przez 3 miesiące od daty jego wydania.

Powrót do pozostałych spraw

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Renata Ścierska, Urząd Miasta Lędziny, ul. Lędzińska 55, pok. nr 07, 43-143 Lędziny, tel.: (32) 216 65 11 do 13 w. 18, e-mail: usc@ledziny.pl
Biuletyn redaguje: Anna Czap-Imiela, ZiP Soft s.c., tel./fax: (32) 238 34 90, e-mail: ledziny.bip@zipsoft.com.pl
Data wytworzenia: 2007.02.14
Data udostępnienia: 2007.02.14 18:27:05

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: E-mail
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miasta ]
Copyright © 2003-2015 Urząd Miasta Lędziny