|
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Lędziny Rozdział I Postanowienia ogólne §1 Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta Lędziny zwany dalej Regulaminem określa: - zasady kierowania Urzędem Miasta w Lędzinach,
- organizację Urzędu,
- zadania i kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy,
- zasady funkcjonowania Urzędu,
- zasady podpisywania pism i decyzji,
- zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw.
§2 Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: - Radzie należy przez to rozumieć Radę Miasta Lędziny,
- Burmistrzu należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Lędziny,
- Sekretarzu należy przez to rozumieć Sekretarza Miasta Lędziny,
- Skarbniku należy przez to rozumieć Skarbnika Miasta Lędziny,
- Naczelnikach należy przez to rozumieć naczelników wydziałów,
- Kierownikach należy przez to rozumieć kierowników referatów,
- Komórkach organizacyjnych należy przez to rozumieć wydziały, referaty Urzędu
- Jednostkach organizacyjnych należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną utworzoną przez Radę Miasta dla realizacji zadań Gminy,
- Kierowników jednostek organizacyjnych należy przez to rozumieć odpowiednio dyrektorów oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- Urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Miasta w Lędzinach,
- Gminie należy przez to rozumieć Gminę Miejską Lędziny.
§3 - Urząd jest jednostką organizacyjną przy pomocy której Burmistrz Miasta Lędziny wykonuje zadania Gminy.
- Siedzibą Urzędu jest Miasto Lędziny.
- Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu Gminy Miejskiej Lędziny, niniejszego Regulaminu, aktów prawnych stanowionych przez Radę oraz wydawanych przez Burmistrza.
§4 - Do zakresu działania Urzędu należy wykonywanie:
- zadań własnych Gminy,
- zadań z zakresu administracji rządowej w granicach upoważnień ustawowych,
- zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez Burmistrza z organami administracji samorządowej i rządowej za zgodą Rady,
- innych zadań, określonych uchwałami Rady oraz przepisami prawa.
- Zadania określone w ust. 1 wykonują komórki organizacyjne oraz pracownicy stosownie do ich merytorycznych zakresów czynności.
§5 Nadrzędnym celem działania Urzędu jest służba społeczności lokalnej oraz zaspakajanie potrzeb wspólnoty jej mieszkańców. §6 Urząd jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy. Rozdział II Zasady kierowania Urzędem §7 - Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
- Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
- Burmistrz dokonuje czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Burmistrz kieruje Urzędem poprzez wydawanie zarządzeń, pism okólnych, poleceń służbowych i innych decyzji kierowniczych.
§8 - Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza i Skarbnika.
- W celu zapewnienia realizacji przez Urząd zadań o szczególnym znaczeniu dla Gminy Burmistrz może w drodze zarządzenia powołać zespół zadaniowy lub pełnomocnika.
- W skład zespołów zadaniowych mogą wchodzić pracownicy Urzędu oraz osoby spoza Urzędu.
§9 Do zadań i kompetencji Burmistrza należy w szczególności: - kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- składanie jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem działalności gminy,
- podejmowanie czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
- wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
- podejmowanie innych rozstrzygnięć leżących w jego kompetencji,
- upoważnienie pracowników Urzędu do podejmowania w imieniu Burmistrza decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
- ogłaszanie uchwały budżetowej oraz sprawozdania z jej wykonania,
- przedkładanie Wojewodzie oraz RIO uchwał Rady Miasta oraz zarządzeń Burmistrza,
- powierzenie Sekretarzowi Miasta prowadzenia określonych spraw gminy,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy i kierownika USC,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między komórkami Urzędu,
- wyznaczanie rzecznika dyscyplinarnego,
- rozpatrywanie odwołań od kar porządkowych,
- zawieszanie w pełnieniu obowiązków pracowniczych zgodnie z przepisami ustawy,
- nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników Urzędu zadań oraz czynności kancelaryjnych,
- wykonywanie zadań administratora danych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
§10 (Uchylony) §11 - Sekretarz Miasta zapewnia sprawne funkcjonowanie oraz prawidłową organizację pracy Urzędu.
- Do zadań Sekretarza Miasta należy w szczególności:
- nadzorowanie i koordynowanie działalności podległych komórek organizacyjnych Urzędu,
- przygotowywanie projektu statutu Gminy oraz zmian w statucie,
- nadzór nad opracowaniem projektów aktów wewnętrznych, regulujących zasady działania Urzędu i jego komórek organizacyjnych oraz projektów zarządzeń Burmistrza,
- nadzór nad przestrzeganiem Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego Urzędu, instrukcji kancelaryjnej i zakresów działania,
- wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w imieniu Burmistrza w ramach odrębnego upoważnienia,
- realizacja polityki kadrowej Urzędu poprzez odpowiedni dobór kadry i podnoszenie kwalifikacji pracowników,
- przygotowywanie zakresów czynności i odpowiedzialności dla naczelników wydziałów i kierowników referatów oraz zatwierdzanie zakresów czynności dla pracowników im podległych,
- zapewnienie należytej obsługi interesantów,
- zapewnienie warunków organizacyjnych organom gminy,
- nadzór nad obsługą materiałowo-techniczną,
- prowadzenie spraw powierzonych przez Burmistrza,
- uczestnictwo w obradach Rady,
- prowadzenie spraw gminy w imieniu Burmistrza w zakresie ustalonym przez Burmistrza,
- prowadzi ewidencję oraz dokumentację dot. spółek, w których gmina posiada udziały lub akcje,
- dokonuje analizy i oceny materiałów przedkładanych przez spółki z udziałem gminy oraz informuje Burmistrza o wynikach tej analizy,
- wykonuje inne czynności dot. spółek, na polecenie Burmistrza Miasta.
§12 - Skarbnik Miasta będący jednocześnie Głównym Księgowym kieruje pionem finansowym Urzędu.
- Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
- nadzór nad sporządzaniem projektu rocznego budżetu gminy i jej jednostek organizacyjnych, oraz przedkładanie go do uchwalenia w obowiązującym trybie,
- opracowywanie planów finansowych gminy i harmonogramów realizacji dochodów i wydatków na podstawie danych z jednostek organizacyjnych gminy,
- bieżące realizowanie budżetu gminy oraz informowanie organów gminy o przebiegu tej realizacji, w okresach ustalonych przez przepisy prawa i Radę Miasta,
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie środków finansowych przekazywanych na realizację zadań zleconych oraz powierzonych Gminie,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń organów gminy w sprawach finansowych,
- współpraca z instytucjami finansowymi i bankami,
- podpisywanie dokumentów stanowiących podstawę do wydatkowania środków finansowych oraz innych świadczeń majątkowych,
- składanie kontrasygnaty pod dokumentami powodującymi powstanie zobowiązań pieniężnych,
- uczestnictwo w obradach Rady.
Rozdział III Organizacja Urzędu §13 - W skład Urzędu wchodzą wydziały, referaty, samodzielne stanowiska pracy.
- Strukturę organizacyjną Urzędu przedstawia schemat organizacyjny który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Całokształtem pracy wydziałów i referatów kierują naczelnicy oraz kierownicy, którzy odpowiadają za organizację i skuteczność działania podległych im odpowiednio wydziałów i referatów, wykonywanie uchwał Rady oraz zarządzeń i decyzji Burmistrza.
- Naczelnicy oraz Kierownicy podejmują rozstrzygnięcia z zakresu administracji publicznej tylko w ramach upoważnień udzielonych przez Burmistrza.
- Naczelnicy i Kierownicy ponoszą odpowiedzialność za merytoryczną i formalną prawidłowość oraz zgodność z przepisami prawa wykonywanych zadań w tym przygotowywanych przez siebie dokumentów i innych rozstrzygnięć.
§14 - W wydziałach mogą być tworzone stanowiska zastępców Naczelników, którzy nadzorują bezpośrednio pracę wyodrębnionego zakresu działania Wydziału.
- W wydziałach w których nie utworzono stanowisk, o których mowa w ust. 1 funkcję zastępcy, w przypadku nieobecności Naczelnika, pełni wyznaczony pracownik Wydziału.
§15 Samodzielne stanowiska pracy mogą być tworzone w celu realizacji jednorodnych lub tematycznie wyspecjalizowanych czynności. §16 Do zadań naczelników i kierowników należy w szczególności: - prawidłowe organizowanie pracy wydziałów i referatów,
- dokonywanie podziału zadań pomiędzy pracowników oraz ustalanie indywidualnych zakresów czynności i odpowiedzialności służbowej pracowników,
- wnioskowanie w sprawach osobowych pracowników im podległych,
- zapewnienie zgodności załatwianych spraw z przepisami prawa, uchwałami Rady i zarządzeniami Burmistrza,
- nadzorowanie pracy podległych pracowników, wydawanie im poleceń służbowych i kontrolowanie sposobu ich wykonywania,
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień regulaminów i innych wewnętrznych zarządzeń obowiązujących w Urzędzie, tajemnicy państwowej i służbowej oraz prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych,
- przygotowywanie projektów uchwał wnoszonych przez Burmistrza pod obrady Rady, projektów decyzji i zarządzeń Burmistrza,
- opracowywanie programów, planów, prognoz, analiz oraz sprawozdań w ramach prowadzonych spraw,
- opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu gminy, w części dotyczącej ich zakresu działania,
- zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego, w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości wydziału lub referatu,
- przygotowywanie propozycji załatwiania interpelacji i zapytań radnych oraz skarg i wniosków obywateli,
- ochrona przetwarzanych danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz obowiązującymi w tym zakresie w urzędzie aktami wewnętrznymi oraz zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- realizowanie postanowień ustawy o zamówieniach publicznych,
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu a także z organami administracji publicznej, samorządem osiedlowym, organizacjami społecznymi i pozarządowymi przy realizacji zadań gminy,
- opracowywanie sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów, zarządzeń, pism okólnych i poleceń Burmistrza,
- uczestnictwo w sesjach Rady i posiedzeniach Komisji Rady zgodnie z dyspozycją Burmistrza,
- zapewnienie przestrzegania postanowień regulaminu pracy Urzędu, a w szczególności przepisów dot. dyscypliny pracy, warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie bieżących spraw w zakresie: korespondencji, sprawozdawczości i archiwizowania akt,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy Wydziału lub Referatu,
- dbałość o kompetentną i kulturalną obsługę interesantów,
- nadzór nad przestrzeganiem procedur ISO 9001:2008,
- nadzór nad prawidłowym elektronicznym obiegiem dokumentów.
§17 W skład Urzędu wchodzą: - Urząd Stanu Cywilnego - BC,
- Straż Miejska - BM,
- Kancelaria Niejawna - BE,
- Wydział Finansowy - FK,
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych - BI,
- Wydział Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Ładu Przestrzennego - BN,
- Wydział Spraw Obywatelskich i Administracji - SO,
- Referat Kadr i Organizacji - SK,
- Wydział Infrastruktury i Gospodarki Miejskiej - BD,
- Biuro Rady Miasta - SR,
- Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Szkód Górniczych - BR,
- Wydział Oświaty, Pomocy Społecznej i Zdrowia - BO,
- Referat Komunikacji Społecznej, Promocji, Kultury, Sportu i Współpracy - BP,
- Referat ds. Funduszy Europejskich - BG,
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - BJ,
- Pełnomocnik Burmistrza ds. Realizacji Projektu - BU,
- Jednostka Realizująca Projekt - UJ,
- Samodzielne stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji - SI,
- Samodzielne stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego i Kontroli - BK,
- Samodzielne Stanowisko ds. Wojskowych, Zarządzania Kryzysowego, Obrony Cywilnej i Ewidencji Podmiotów Gospodarczych z oznaczeniem - BW.
Rozdział IV Zakresy działania wydziałów i referatów §18 Do zadań i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności: - rejestracja i sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów,
- przyjmowanie oświadczeń:
- o wstąpieniu w związek małżeński,
- o wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone w małżeństwie,
- o uznaniu dziecka,
- o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- o zmianie imienia (imion) dziecka,
- małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- wydawanie decyzji w sprawach:
- sprostowania oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego i uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego,
- skrócenia miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,
- wpisania aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą do polskich ksiąg stanu cywilnego,
- odtworzenia treści aktu sporządzonego za granicą,
- zmiany imion i nazwisk (ustalenie pisowni imion i nazwisk),
- wydawanie zaświadczeń:
- stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- o zdolności prawnej dla obywateli polskich do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
- o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku,
- o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego,
- innych zaświadczeń związanych z rejestracją stanu cywilnego,
- sporządzanie odpisów z aktów stanu cywilnego,
- nanoszenie wzmianek marginesowych i przypisków w aktach stanu cywilnego,
- prowadzenie statystyki urodzeń, małżeństw i zgonów,
- występowanie z wnioskami o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
- przechowywanie ksiąg stanu cywilnego i prowadzenie archiwum.
§19 Do zadań i kompetencji Straży Miejskiej należy w szczególności: - ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
- czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
- współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
- zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem,
- ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
- współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
- doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania,
- informowania społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnienia przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym oraz współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych dla potrzeb gminy,
- pozostały zakres uprawnień i obowiązków Straży Miejskiej nie wynikający z powyższego regulaminu określa ustawa z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. nr 123 poz. 779 z późn. zm.) oraz Regulamin Straży Miejskiej.
§20 Do zadań i kompetencji Kancelarii Niejawnej należy w szczególności: - prowadzenie dziennika ewidencji pism przychodzących i wychodzących;
- prowadzenie innych dokumentów zawierających ewidencję wykonanych i wydrukowanych dokumentów niejawnych;
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad obiegiem dokumentów niejawnych w urzędzie;
- przedstawianie pełnomocnikowi ds. ochrony informacji niejawnych wykazu materiałów zawierających informacje niejawne, którym należy przedłużyć okres ochronny;
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów zwierających informacje niejawne;
- wykonywanie poleceń pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom;
- egzekwowanie zwrotu wydanych dokumentów zawierających informacje niejawne;
- archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§21 Do zadań i kompetencji Wydziału Finansowego należy w szczególności: - w zakresie gospodarki budżetowej:
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu i zachowania równowagi budżetowej oraz nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,
- opracowanie okresowych informacji o przebiegu wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych oraz sprawozdań z wykonania budżetu,
- opracowanie projektu uchwał w sprawie zmian w budżecie oraz wprowadzenie ich do budżetu,
- prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inwestycji i zakupów inwestycyjnych,
- opracowywanie harmonogramów dochodów i wydatków,
- w zakresie wymiaru podatków i opłat:
- przygotowanie projektów uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych przepisami,
- prowadzenie spraw dotyczących podatków lokalnych (wymiar, pobór, stosowanie ulg, ewidencja),
- w zakresie księgowości podatkowej:
- dokonywanie przypisów i odpisów należności oraz komputerowe księgowanie wpłat z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych,
- wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach, stanie majątkowym przy współudziale Urzędu Skarbowego,
- rozliczanie podatku VAT,
- księgowanie wpłat mandatów karnych,
- w zakresie księgowości budżetowej:
- kompletowanie wyciągów bankowych z poszczególnych kont uzgadnianie, dekretowanie i przygotowanie do księgowania,
- kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych i dokonywanie przelewów z wszystkich rachunków bankowych,
- bieżące ewidencjonowanie (księgowanie) wpływających na rachunek bankowy dochodów i wydatków budżetowych, wydatków inwestycyjnych oraz jednostki budżetowej i pozostałych funduszy, miesięczne uzgadnianie prowadzonych kont syntetycznych,
- opracowanie sprawozdań i bilansów z wykonania budżetu wraz z załącznikami,
- w zakresie funduszu płac:
- bieżące prowadzenie ewidencji pracowników i osób objętych obsługą rachunkowo-kasową Urzędu oraz sporządzanie listy płac i obliczeń zasiłków,
- sporządzanie i rozliczanie deklaracji ZUS oraz prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników,
- wystawianie zaświadczeń o wysokości zarobku na żądanie petenta,
- prowadzenie ewidencji z tytułu umów zleceń i o dzieło, sprawdzanie rachunków, obliczanie podatku, rozliczanie z Urzędem Skarbowym - prowadzenie rozliczeń rocznych oraz miesięcznych,
- sporządzanie sprawozdań do GUS i ZUS,
- sporządzanie przelewów dotyczących płac: konta osobiste, potrącenia, składki,
- prowadzenie analitycznych kart zasiłkowych oraz list płatniczych osób przebywających na L-4 z funduszu pracy i ZUS-u,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników na życie,
- w zakresie gospodarki kasowej:
- przyjmowanie wpłat podatków i innych należności z tytułu dochodów Urzędu Miasta oraz dokonywanie wypłat rachunków itp.,
- odprowadzanie gotówki do banku,
- rozliczanie druków ścisłego zarachowania i prowadzenie ich ewidencji,
- sporządzanie raportów kasowych z konta dochodów, z wydatków oraz pozostałych kont,
- prowadzenie rejestru zabezpieczeń dot. przetargów (gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa),
- przyjmowanie i rozliczanie z Śląskim Urzędem Wojewódzkim wpłat za dowody osobiste.
- Prowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych zawartych z osobami prawnymi.
- Wystawianie upomnień z tytułu nieterminowych wpłat w podatku:
- od nieruchomości osób fizycznych i prawnych,
- podatku rolnego i leśnego osób fizycznych i prawnych,
- od środków transportowych osób fizycznych i prawnych.
- Analiza zadłużeń i wystawianie:
- tytułów wykonawczych od zaległości: w podatku rolnym, leśnym od nieruchomości osób fizycznych i prawnych,
- tytułów wykonawczych od zaległości: w podatku od środków transportowych osób fizycznych i prawnych,
- wystawianie tytułów wykonawczych od nieuregulowanych mandatów karnych.
- Prowadzenie ewidencji wystawionych tytułów wykonawczych od w/w.
- Bieżąca współpraca z Urzędem Skarbowym w zakresie egzekwowania zaległości podatkowych, prowadzenie korespondencji wyjaśniającej na podstawie przepisów o postępowaniu w egzekucji.
- Prowadzenie i załatwianie wszystkich spraw z zakresu udzielania pomocy publicznej przez gminę.
§22 Do zadań Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych z zakresu realizacji inwestycji i remontów na obiektach kubaturowych, sportowych i gminnych budynkach mieszkalnych oraz realizacji inwestycji drogowych w szczególności należy: - w zakresie przygotowania inwestycji do realizacji:
- przygotowanie zadania inwestycyjnego do uzyskania pozwolenia na budowę lub innych dokumentów formalno-prawnych przewidzianych prawem,
- analiza i opracowywanie wytycznych do projektowania,
- przygotowanie dokumentacji dla wniosków do współfinansowania ze środków UE zadań przygotowywanych i realizowanych przez wydział,
- pozyskiwanie analiz, studiów, koncepcji urbanistyczno-architektonicznych i dokumentacji projektowych,
- współpraca z projektantami na etapie sporządzania dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej i kosztów inwestorskich,
- analiza i weryfikacja uzyskanych opracowań, sprawdzanie ich kompletności i zgodności z zamówieniami oraz wymogami uzgodnień branżowych,
- przygotowanie materiałów, wniosków i pozyskiwanie uzgodnień i opinii wymaganych przepisami prawa oraz decyzji administracyjnych,
- w zakresie realizacji inwestycji:
- nadzorowanie realizacji inwestycji w "inwestorstwie bezpośrednim",
- nadzorowanie realizacji inwestycji wykonywanych przy pomocy inwestorów zastępczych lub inżynierów kontraktów,
- przygotowanie i nadzorowanie realizacji umów z inspektorami nadzoru inwestorskiego,
- przygotowanie i nadzorowanie realizacji umów o inwestorstwo zastępcze i z inżynierami kontraktów,
- opracowanie materiałów do zamówień publicznych w zakresie robót nieprzewidzianych i dodatkowych oraz opracowania projektów aneksów,
- uzgadnianie harmonogramów realizacji inwestycji,
- analiza kosztorysów inwestorskich,
- weryfikacja kosztorysów ofertowych pod względem zgodności z warunkami przetargu i specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
- weryfikacja kosztorysów na roboty dodatkowe i nieprzewidziane,
- przygotowanie materiałów i przekazywanie placów budowy wykonawcom,
- nadzór realizacji inwestycji, w tym analiza realizacji rzeczowo-finansowej,
- weryfikacja kosztów realizacji pod względem zgodności z umową i prawidłowości zastosowania cen,
- opracowywanie lub pozyskiwanie kosztorysów na roboty dodatkowe i nieprzewidziane,
- przygotowywanie materiałów do wniosków o zmiany w budżecie,
- przeprowadzanie i/lub uczestnictwo w odbiorach częściowych i końcowych robót,
- weryfikacja pod względem finansowym i formalnym faktur za wykonane prace,
- ewidencja wydatkowanych środków,
- ewidencja zawartych umów, porozumień oraz zabezpieczeń należytego wykonania umów,
- rozliczanie kosztów inwestycji zakończonych, przygotowywanie i wystawianie dowodów przejęcia środka trwałego,
- przygotowanie dokumentów odbiorowych,
- odbiór i przekazywanie zakończonych inwestycji do użytkowania,
- prowadzenie przeglądów gwarancyjnych inwestycji,
- opracowywanie okresowych informacji i sprawozdań z realizacji inwestycji,
- określanie zapotrzebowania na środki finansowe oraz sporządzanie zbiorczych zakresów rzeczowych dla zadań kontynuowanych na rok następny i na okres objęty Wieloletnim Planem Inwestycyjnym (do zakończenia realizacji),
- udział w naradach technicznych i radach budowy,
- udział w pracach zespołów i komitetów powoływanych odrębnymi zarządzeniami burmistrza.
Do zadań wydziału w zakresie zamówień publicznych należy: - prowadzenie i koordynowanie spraw z zakresu zamówień publicznych,
- doradztwo jednostkom organizacyjnym Urzędu oraz jednostkom organizacyjnym miasta w sprawach zamówień publicznych,
- przekazywanie do publikacji ogłoszeń dotyczących zamówień dotyczących inwestycji, bieżącego utrzymania miasta wraz ze sporządzeniem specyfikacji i umów na podstawie danych (przedmiot zamówienia) przekazywanych przez podmiot realizujący bezpośrednio zamówienie,
- sprawdzanie zgodności z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych dokumentów postępowań przetargowych przedkładanych do wydziału,
- udział w pracach komisji przetargowych powoływanych do przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
- prowadzenie sprawozdawczości i analityki z zakresu zamówień publicznych,
- współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych i Regionalną Izbą Obrachunkową.
Ponadto do zadań wydziału należy: - prowadzenie bieżących spraw w zakresie: korespondencji, zaopatrzenia materiałowego, sprawozdawczości, archiwizowania akt,
- udzielanie zamówienia na roboty, dostawy lub usługi w trybie ustawy prawo zamówień publicznych,
- opracowywanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z ich realizacji w zakresie zadań wydziału,
- realizacja wydatków budżetowych zgodnie z opracowanym harmonogramem,
- podejmowanie działań zmierzających do jak najlepszej realizacji celów wydziału,
- przyjmowanie, rozpatrywanie i przekazywanie skarg i wniosków.
§22a Do zadań i kompetencji Wydziału Infrastruktury i Gospodarki Miejskiej należy w szczególności: - prowadzenie remontów bieżących obiektów infrastrukturalnych i drogowych,
- w zakresie gospodarki komunalnej:
- koordynowanie prac w zakresie budowy i utrzymania terenów zielonych w mieście,
- podejmowanie działań w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o drogach publicznych wraz z nadzorem nad oświetleniem miasta,
- organizowanie prac związanych z porządkowaniem miasta, utrzymywaniem czystości i akcją zimową,
- nadzór nad utrzymaniem prawidłowego stanu sanitarnego miasta, utylizacją odpadów komunalnych, wysypisk śmieci,
- weryfikacja wniosków zmieniających wysokość taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków,
- w zakresie gospodarki mieszkaniowej:
- prowadzenie spraw związanych z przydzielaniem lokali mieszkalnych, pomieszczeń zastępczych oraz lokali socjalnych,
- załatwianie spraw związanych z kaucją mieszkaniową oraz cofanie przydziału na te lokale,
- regulowanie uprawnień do lokali mieszkalnych i pomieszczeń zastępczych,
- rozpatrywanie wniosków dotyczących dodatków mieszkaniowych,
- prowadzanie egzekucji w sprawach lokalowych i likwidowanie samowoli lokalowej,
- wydawanie wszelkiego rodzaju zaświadczeń dotyczących lokali mieszkalnych,
- kontrola, nadzór i egzekwowanie utrzymania ładu i estetycznego wyglądu obiektów, a także przestrzeganie regulaminu porządku domowego budynków mieszkalnych,
- ujawnianie i sygnalizowanie o zaistniałych awariach sieci ciepłowniczej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej kierownikom jednostek odpowiedzialnych oraz naczelnikom wydziałów,
- nadzór nad prawidłowym zarządzaniem lokalami gminnymi przez podmioty administrujące,
- w zakresie komunikacji:
- koordynacja spraw związanych z komunikacją zbiorową,
- organizacja ruchu drogowego,
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie zarobkowego przewozu osób,
- organizacja i wspieranie handlu poza lokalami użytkowymi (targowiska, handel uliczny),
- współudział w organizowaniu przetargów na administrowanie targowisk,
- uzgadnianie i opiniowanie lokalizacji inwestycji na terenach gminnych,
- wykonywanie koncepcji, planów i założeń rozwoju gminy w zakresie sieci infrastrukturalnych i drogowych,
- opiniowanie projektów reklam, uzgadnianie ich lokalizacji oraz naliczanie opłaty za reklamę,
- prowadzenie postępowań zmierzających do wyegzekwowania zaległych płatności z tytułu naliczonych opłat za umieszczenie reklamy.
§23 Do zadań i kompetencji Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Ładu Przestrzennego należy w szczególności: - w zakresie zagospodarowania przestrzennego:
- koordynowanie w uzgodnieniu z Burmistrzem Miasta prac związanych ze sporządzeniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- koordynowanie w uzgodnieniu z Burmistrzem Miasta prac związanych ze sporządzeniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- wydawania wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- w zakresie geodezji:
- prowadzenie nazewnictwa ulic i numeracji nieruchomości,
- przygotowanie postanowień o możliwości podziału nieruchomości,
- przygotowanie decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości,
- inwentaryzacja mienia komunalnego,
- prowadzenie postępowania w zakresie rozgraniczeń nieruchomości,
- tworzenie gminnego zasobu nieruchomości,
- w zakresie gospodarki nieruchomościami:
- prowadzenie spraw związanych z wykupem nieruchomości na cele realizacji zadań wynikających z planu zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z przygotowaniem do sprzedaży mienia komunalnego, (zlecanie wykonania dokumentacji geodezyjnej, wyceny majątku, opracowywanie projektów uchwał organów gminy),
- organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości gminy,
- przygotowanie terenów pod zorganizowane budownictwo jednorodzinne,
- przygotowanie umów dzierżawy najmu,
- regulacja stanów prawnych dróg,
- prowadzenie spraw dotyczących zamiany gruntów,
- naliczanie opłat za wieczyste użytkowanie gruntów i dzierżawy,
- rozliczanie wpłat z wydziałem finansowym,
- przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności,
- prowadzenie postępowań zmierzających do wyegzekwowania zaległych płatności z zakresu gospodarki nieruchomościami oraz ładu przestrzennego m.in.:
- przygotowywanie wezwań do zapłaty,
- analiza stanu zadłużeń,
- przekazywanie spraw na drogę postępowania sądowego oraz egzekucyjnego,
- współpraca z kancelarią komornika,
- prowadzenie ewidencji spraw sądowo-komorniczych,
- prowadzenie korespondencji wyjaśniającej.
§24 Do zadań i kompetencji Wydziału Spraw Obywatelskich i Administracji należy w szczególności: - w zakresie ewidencji ludności:
- prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców zameldowanych na pobyt stały i czasowy,
- prowadzenie rejestru byłych mieszkańców,
- prowadzenie rejestru cudzoziemców,
- prowadzenie spraw zameldowania i wymeldowania mieszkańców,
- sporządzanie spisów wyborców,
- sporządzanie wykazów mieszkańców dla potrzeb urzędów i innych instytucji,
- wydawanie poświadczeń zamieszkania i innych zaświadczeń z akt ewidencji ludności,
- udzielanie pisemnych informacji adresowych na wniosek organów ścigania, sądów, WKU i innych instytucji,
- współpraca w zakresie ewidencji ludności z Centralnym Biurem Adresowym w Warszawie, RCI PESEL (Rządowym Centrum Informatycznym), prokuraturą, sądami,
- prowadzenie archiwum w zakresie ewidencji ludności,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu ewidencji ludności,
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie ewidencji ludności,
- w zakresie dowodów osobistych:
- przyjmowanie wniosków,
- sporządzanie formularzy, przekazywanie ich do centrum personalizacji dokumentów,
- odbiór i wydawanie dowodów osobistych,
- prowadzenie archiwum w zakresie dowodów osobistych,
- prowadzenie korespondencji w zakresie dowodów osobistych,
- udostępnianie akt z teczek osobowych organom ścigania,
- rozliczanie pobranych formularzy dot. dowodów osobistych,
- w zakresie spraw administracyjnych:
- zarządzanie budynkiem Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku gminy,
- planowanie i realizacja inwestycji i remontów bieżących w budynku Urzędu, oraz nadzór nad realizacją tych zadań,
- zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych i tablic,
- prowadzenie spraw związanych z prenumeratą i rozdzielnictwem aktów promulgacyjnych: Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Województwa Śląskiego, innych wydawnictw urzędowych i prasy,
- gospodarka środkami rzeczowymi, drukami i formularzami, zaopatrzenie materiałowo-techniczne na cele administracyjne,
- zaopatrywanie w środki trwałe, pozostałe środki trwałe, środki czystości itp.,
- prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych i pozostałych środków trwałych w księgach inwentarzowych i gospodarowanie nimi,
- okresowe przeprowadzanie inwentaryzacji,
- prowadzenie magazynu podręcznego materiałów, środków czystości,
- nadzór nad ochroną mienia oraz utrzymanie porządku i czystości w budynku urzędu,
- obsługa urządzeń nagłaśniających podczas sesji i narad,
- rozliczanie sprzedanych wydawnictw i usług kserograficznych,
- informowanie i kierowanie stron do odpowiednich wydziałów,
- nadzór nad tablicami ogłoszeń zlokalizowanymi na terenie miasta Lędziny,
- prowadzenie archiwum Urzędu Miasta,
- prowadzenie biblioteki Urzędu,
- organizacja punktu obsługi petenta - informacji Urzędu Miasta:
- obsługa centrali telefonicznej i urządzenia kserograficznego,
- obsługa faxu (przyjmowanie i nadawanie dokumentów);
- rozdział prasy na poszczególne Wydziały i Referaty;
- obsługa techniczna spotkań odbywających się w sali 013 Urzędu Miasta;
- przekazywanie korespondencji do Urzędu Pocztowego;
- obsługa i aktualizacja serwisu internetowego www.ledziny.pl,
- w zakresie spraw wojskowych i porządku publicznego:
- sporządzanie wykazów osób przedpoborowych,
- współdziałanie z Inspektorem ds. Wojskowych, Zarządzania Kryzysowego... w zakresie prowadzenia aktualizacji rejestru poborowych.
Samodzielne stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji: - w zakresie informatyki:
- organizacja i zapewnienie ciągłości pracy sieci komputerowej oraz urządzeń sieciowych,
- dysponowanie zasobami sieci komputerowej; administracja sieci,
- zabezpieczenie danych przez prowadzenie stałej archiwizacji danych,
- konfiguracja systemu zgodnie z aktualnymi potrzebami,
- integracja sprzętu z oprogramowaniem sieciowym i aplikacjami użytkowymi,
- nadzorowanie prawidłowości działania, stanu technicznego, eksploatacji oraz należytej konserwacji urządzeń komputerowych i oprogramowania,
- określanie aktualnych potrzeb w zakresie komputeryzacji - prowadzenie nadzoru zakupów sprzętu, komputerowego i oprogramowania dla potrzeb urzędu,
- bieżąca współpraca z innymi wydziałami Urzędu w celu wprowadzania oraz eksploatacji systemów komputerowych wspomagających zarządzanie i pracę urzędu,
- koordynacja prac wdrożeniowych i instalacyjnych prowadzonych przez firmy obce,
- zapewnienie ochrony systemów informatycznych przed dostępem niepowołanych osób,
- szkolenie pracowników w zakresie obsługi programów komputerowych,
- w zakresie bezpieczeństwa informacji:
- udział w określaniu polityki bezpieczeństwa informacji,
- przygotowanie dokumentów zgłoszenia zbiorów danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, w tym również zgłoszeń zmian wprowadzonych w zbiorach danych do rejestracji,
- nadzór nad aktualizacją informacji w zbiorach danych osobowych,
- opracowanie i aktualizacja instrukcji postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych,
- pomoc przy określaniu indywidualnych zakresów obowiązków i odpowiedzialności osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych,
- nadzór nad tworzeniem i składowaniem kopii bezpieczeństwa systemów baz danych osobowych,
- identyfikowanie i przeanalizowanie zagrożeń i ryzyka, na które narażone są dane osobowe,
- monitorowanie systemu zabezpieczeń danych osobowych,
- sygnalizowanie Burmistrzowi lub właściwym Naczelnikom i Kierownikom wszelkich nieprawidłowości stwierdzonych w zakresie przetwarzania i zabezpieczenia zbiorów danych osobowych.
§25 Do zakresu zadań i kompetencji Referatu Kadr i Organizacji należy w szczególności: - w zakresie organizacji:
- nadzór nad stanem organizacji oraz funkcjonowaniem Urzędu w zakresie realizacji Zarządzeń Burmistrza,
- przygotowywanie i rejestrowanie upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza,
- prowadzenie ewidencji i zbioru statutów i regulaminów gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji zarządzeń Burmistrza,
- prowadzenie ewidencji aktów kierownictwa wewnętrznego Burmistrza,
- przygotowywanie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta na sesję Rady,
- organizacja załatwiania skarg i wniosków mieszkańców, prowadzenie rejestru skarg i wniosków, nadzór i koordynacja nad prawidłowym i terminowym załatwianiem skarg i wniosków w wydziałach i referatach Urzędu oraz w jednostkach organizacyjnych gminy,
- opracowywanie okresowych analiz i ocen załatwiania spraw obywateli w Urzędzie, w tym skarg i wniosków wpływających do Urzędu oraz przedstawiania ich Burmistrzowi,
- koordynowanie prac związanych z przeprowadzeniem wyborów do parlamentu, na urząd Prezydenta RP, do organów samorządu terytorialnego, wyborów burmistrza oraz referendum,
- prowadzenie ewidencji:
- zbioru danych osobowych występujących w Urzędzie,
- osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych,
- użytkowników systemu komputerowego,
- opracowanie i wdrożenie programu szkolenie pracowników Urzędu w zakresie zabezpieczenia i ochrony danych przetwarzanych w Urzędzie,
- w zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Miasta, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie spraw płacowych, w tym nagród jubileuszowych, dodatków stażowych służbowych, funkcyjnych i innych,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy, zwolnień lekarskich, urlopów,
- prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
- wnioskowanie w sprawach przyznawania ryczałtów i limitów kilometrów dla pracowników Urzędu za używanie prywatnych samochodów dla celów służbowych,
- prowadzenie umów i rozliczeń w tym zakresie,
- rozliczanie delegacji i kosztów podróży służbowych pracowników oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
- kontrola nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy w Urzędzie Miasta,
- organizowanie prac związanych z dokonywaniem okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników,
- współudział w określaniu kierunków i metod podnoszenia kwalifikacji przez pracowników,
- prowadzenie spraw dotyczących organizowania praktyk dla uczniów szkół średnich i wyższych,
- prowadzenie rejestru umów zleceń i umów o dzieło,
- prowadzenie spraw dotyczących prac interwencyjnych oraz prac społecznie użytecznych na terenie miasta,
- prowadzenie spraw dotyczących staży absolwenckich,
- prowadzenie spraw dot. oceny kwalifikacyjnej pracowników,
- prowadzenie spraw dot. służby przygotowawczej;
- w zakresie obsługi kancelaryjnej i sekretarskiej:
- ewidencjonowanie, rejestrowanie, rozdział i rozliczanie korespondencji oraz przesyłek,
- prowadzenie ewidencji wpływów specjalnych i wartościowych,
- sporządzanie czystopisów pism oraz ich powielanie,
- wysyłanie korespondencji i przesyłek,
- przyjmowanie i nadawanie telegramów, telefonogramów, dalekopisów, faksów oraz obsługa poczty elektronicznej itp.,
- udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby - kierowanie ich do właściwych wydziałów lub stanowisk pracy,
- prowadzenie terminarza zajęć Burmistrza Miasta,
- ustalanie terminów spotkań,
- udzielanie informacji bezpośrednich i telefonicznych oraz łączenie rozmów telefonicznych,
- przechowywanie akt,
- opracowywanie pism według dyspozycji Burmistrza Miasta i Sekretarza,
- obsługa spotkań służbowych,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie samochodów służbowych;
- w zakresie spraw bhp i ppoż.:
- bieżące informowanie kierownika zakładu o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzeganie zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej,
- udział w opracowaniu wewnętrznych zarządzeń regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcji przeciwpożarowych,
- udział w dochodzeniach powypadkowych oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe i kontrola realizacji tych wniosków oraz prowadzenie rejestrów,
- współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz laboratoriami środowiskowymi w zakresie organizowania systematycznych badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych oraz sposobów ochrony pracowników przed nimi.
§26 Do zakresu zadań i kompetencji Biura Rady Miasta należy w szczególności: - w zakresie obsługi Rady Miasta:
- prowadzenie sekretariatu Rady Miasta,
- obsługa sesji Rady Miasta oraz posiedzeń komisji stałych i doraźnych,
- zawiadamianie radnych i ich zakładów pracy, a także gości zaproszonych o terminie posiedzeń Rady Miasta i komisji problemowych,
- przekazywanie radnym niezbędnych materiałów na sesję,
- sporządzanie odpisów postanowień, uchwał, wniosków oraz przekazywanie ich zainteresowanym jednostkom,
- koordynacja prawidłowości składania oświadczeń majątkowych radnych,
- koordynowanie pracy radnych z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi urzędu,
- nadzór nad stanem organizacji oraz funkcjonowaniem Urzędu w zakresie, realizacji uchwał Rady Miasta, załatwiania interpelacji i zapytań radnych,
- rozliczanie delegacji, diet i kosztów podróży radnych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji Rady Miasta,
- prowadzenie rejestrów uchwał Rady Miasta, wniosków i opinii komisji, interpelacji i wniosków radnych,
- przyjmowanie i prowadzenie rejestru skarg i wniosków kierowanych do Rady Miasta,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Przewodniczącego Rady Miasta mających na celu sprawne działanie Rady,
- organizowanie całokształtu prac związanych z wyborem ławników do sądów,
- przygotowywanie aktów prawnych oraz ich przekazywanie do ogłaszania w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
§27 Do zadań i kompetencji Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Szkód Górniczych należy w szczególności: - w zakresie ochrony środowiska:
- wykonywanie uprawnień wynikających ze szczególnych przepisów w zakresie ochrony środowiska naturalnego, ochrony wód, powietrza, ochrony przed hałasem i wibracją,
- prowadzenie kontroli w zakresie przepisów o ochronie środowiska,
- wydawanie decyzji dotyczących wycinki drzew i krzewów,
- naliczanie opłat i kar za wycinki drzew i krzewów oraz za zniszczenie trawników,
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
- prowadzenie postępowania odszkodowawczego i wydawanie pozwoleń wodno-prawnych w zakresie przewidzianym w prawie wodnym,
- nadzór administracyjny w zakresie łowiectwa - przewidzianym w prawie łowieckim,
- gromadzenie danych i informacji przekazanych przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta, oraz ich analiza odnośnie realizacji celów i zadań ujętych w programach ochrony środowiska,
- wspomaganie działań w tworzeniu i rozwijaniu programów ochrony środowiska,
- przygotowanie sprawozdań z realizacji "Programu Ochrony Środowiska Gminy Lędziny",
- bieżące uzupełnianie publicznie dostępnych rejestrów danych o środowisku i jego ochronie,
- współpraca przy tworzeniu programów edukacji w zakresie ochrony środowiska,
- organizowanie corocznych szczepień przeciw wściekliźnie,
- organizowanie wyłapywania zwierząt bezdomnych i zapewnienie im opieki,
- wydawanie decyzji w sprawie czasowego lub stałego odebrania zwierząt właścicielowi w przypadku znęcania się nad zwierzętami, bądź w innych przypadkach złego traktowania zwierząt,
- wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów ras agresywnych,
- współdziałanie z organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie ochrony zwierząt,
- wydawanie zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych,
- wydawanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
- prowadzenie ewidencji umów na odbiór odpadów komunalnych,
- przyjmowanie informacji o odpadach niebezpiecznych wytwarzanych w ilości do 5 000 t rocznie,
- opiniowanie wniosków o zezwolenie na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych niż niebezpieczne, a wytwarzanych w ilości powyżej 5 000 t rocznie,
- wydawanie zezwoleń na tymczasowe gromadzenie odpadów na terenie zakładów wytwarzających odpady do czasu ich utylizacji lub wywiezienia przez wyspecjalizowane jednostki,
- przygotowanie opinii dotyczących wydanych przez wojewodę zezwoleń na prowadzenie działalności, w wyniku której powstają odpady niebezpieczne lub odpady inne niż niebezpieczne w ilości powyżej jednego tysiąca ton rocznie z wyłączeniem odpadów komunalnych,
- uzgadnianie z wytwarzającymi odpady sposobu postępowania z odpadami innymi niż niebezpieczne w przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach,
- aktualizacja bazy danych systemu REMAS-SOZAT-GMINA,
- współpraca z operatorem REMAS w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach w zakresie funkcjonowania systemu i dostępu do bazy danych SOZAT,
- współpraca z przedstawicielem ATMOTERM SA w Opolu, jako licencjodawcy w zakresie integracji danych dotyczących systemu REMAS i korzystania z systemów informatycznych SOZAT-REMAS-GMINA,
- organizowanie, współorganizowanie imprez związanych z ochroną środowiska, rolnictwem, leśnictwem itp.,
- prowadzenie działań na rzecz edukacji ekologicznej,
- w zakresie szkód górniczych:
- analiza i ocena sytuacji w zakresie szkód górniczych,
- zlecenie, nadzór i udział w odbiorze robót związanych z naprawą szkód górniczych w obiektach będących własnością gminy Lędziny,
- uzgodnienie z zakładami górniczymi działań profilaktycznych w zakresie ochrony powierzchni przed szkodami górniczymi,
- opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych eksploatujących kopaliny na terenie miasta Lędziny,
- opiniowanie dodatków do planów ruchu zakładów górniczych,
- opiniowanie wniosków kopalni o obniżenie lub podwyższenie opłat eksploatacyjnych,
- kwartalna analiza planów napraw szkód powstałych w wyniku ruchu zakładów górniczych eksploatujących na terenie miasta Lędziny,
- w zakresie rolnictwa:
- współpraca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencją Rynku Rolnego,
- współdziałanie z instytucjami zajmującymi się dostosowaniem rolnictwa do wymogów Unii Europejskiej,
- współdziałanie z organizacjami rolników,
- przyjmowanie i rejestracja zgłoszeń o zachorowaniu zwierząt na chorobę zakaźną i podejmowanie działań ostrzegawczych w tym zakresie,
- prowadzenie listy biegłych do wyceniania zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zakaźnej,
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi, prowadzenie rejestru upraw, nadzór nad zagospodarowaniem słomy makowej oraz podejmowanie decyzji w sprawie zniszczenia uprawy maku uprawianego bez wymaganego zezwolenia,
- współpraca z jednostkami zaopatrującymi rolników w środki produkcji i prowadzącymi skup płodów rolnych,
- nadzór nad programowaniem oświaty rolniczej,
- współdziałanie w przeprowadzaniu wyborów do Izb Rolniczych oraz współpraca z Izbami Rolniczymi,
- prowadzenie działań związanych z odkwaszaniem użytków rolnych,
- w zakresie realizacji programu likwidacji niskiej emisji:
- pozyskiwanie dla gminy źródeł finansowania przedsięwzięć zmniejszających zużycie energii i zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego,
- organizowanie i przygotowanie do realizacji zadań programu likwidacji niskiej emisji,
- współpraca i koordynowanie działań Operatora programu likwidacji niskiej emisji,
- współpraca z komisją wyboru ofert wykonawców w programie likwidacji niskiej emisji,
- udział w organizacji giełdy wykonawców robót w ramach programu,
- rozliczanie środków wydatkowanych na przedsięwzięcia zmniejszające zużycie energii i zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego.
§28 Do głównych zadań realizowanych przez Wydział Oświaty, Pomocy Społecznej i Zdrowia należy: - w zakresie spraw oświaty:
- zapewnienie warunków dla bezpiecznego i higienicznego działania szkół i placówek oświatowych w mieście względem nauki, wychowania, opieki,
- nadzór nad wykonywaniem remontów obiektów szkolnych oraz realizacją zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
- koordynowanie pracy poszczególnych jednostek oświatowych wobec należytego wykorzystania subwencji i oświatowych środków budżetowych miasta,
- nadzór nad realizacją zadań statutowych jednostek oświatowych,
- nadzór nad prawidłowym dysponowaniem środków niezbędnych na realizację zadań statutowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli i utrzymanie jednostek,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością przedszkoli i szkół prowadzonych przez gminę Lędziny,
- przygotowywanie dokumentacji dot. oceny pracy dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych oświaty,
- uzgadnianie zmiennych składników wynagrodzenia, przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia,
- analiza i uzgadnianie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli tj. udział w komisjach oraz przygotowywanie dokumentacji,
- wydawanie zaświadczeń i aktów nadania stopnia awansu zawodowego,
- organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i przedszkoli,
- organizowanie dowozu uczniów,
- nadzorowanie i egzekwowanie obowiązku szkolnego,
- prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych,
- koordynowanie, wspomaganie i nadzorowanie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych i letnich,
- prowadzenie dokumentacji finansowo-decyzyjnej dotyczącej stypendiów szkolnych,
- w zakresie pomocy społecznej:
- prowadzenie dokumentacji finansowo-decyzyjnej dotyczącej:
- dofinansowania kształcenia pracowników młodocianych,
- stypendiów sportowych,
- innych świadczeń socjalnych na rzecz mieszkańców miasta,
- opracowanie Rocznego Programu Współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz prowadzenie dokumentacji konkursowej i finansowo-rozliczeniowej środków pożytku publicznego,
- stała współpraca z MOPS Lędziny względem wszystkich form pomocy dla mieszkańców miasta,
- obsługa porozumień, dotacji, rozliczeń z ośrodkami rehabilitacji dzieci, ośrodkami zdrowia, szpitalem wojewódzkim, stowarzyszeniami osób niepełnosprawnych, itp. (korespondencja),
- prowadzenie rejestru spraw i dokumentacji realizacyjnej bezpośredniej pomocy burmistrza miasta dla mieszkańców,
- w zakresie ochrony zdrowia:
- współpraca z miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych,
- monitorowanie stanu zdrowia dzieci i młodzieży,
- współpraca z Radą Społeczną Miejskiego Zespołu Opieki Zdrowotnej,
- przygotowanie materiałów na wniosek przewodniczącego Rady Społecznej MZOZ (burmistrza miasta),
- współpraca z dyrektorem Miejskiego Zespołu Opieki Zdrowotnej,
- przygotowywanie materiałów dla Rady Miasta w zakresie ochrony zdrowia.
§28a Do zadań Referatu Komunikacji Społecznej, Promocji, Kultury, Sportu i Współpracy należy: - w zakresie komunikacji społecznej:
- koordynowanie polityki informacyjnej miasta,
- przygotowywanie i udostępnianie informacji o wydarzeniach w mieście,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na zapytania dziennikarzy i artykuły zamieszczone na łamach prasy,
- koordynowanie przepływu informacji w Urzędzie Miasta,
- prowadzenie monitoringu mediów komunikacyjnych,
- przygotowywanie projektów pism okolicznościowych i wystąpień,
- w zakresie działalności kulturalnej:
- scalanie i wspieranie działań mających na celu rozpowszechnianie wszelkich przedsięwzięć kulturalnych na terenie miasta,
- opracowanie i przedstawianie burmistrzowi miasta Rocznego Miejskiego Programu Działalności Kulturalnej na podstawie rocznych planów działalności podstawowej MOK, MBP, stowarzyszeń, klubów i organizacji społecznych obejmującego kalendarz imprez kulturalnych gminy, organizatorów i źródła ich finansowania,
- pomoc finansowa i organizacyjna w zakresie imprez kulturalnych organizowanych w mieście przez stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe itp.,
- współpraca z wszystkimi podmiotami realizującymi działalność kulturalna na terenie miasta względem skuteczności promocji tych realizacji,
- reprezentowanie na zewnątrz miasta Lędziny wobec całego zakresu zagadnień działalności kulturalnej realizowanej w kraju i za granicą,
- nadzór nad przekazywaniem, wykorzystaniem i rozliczaniem dotacji budżetowych miasta dla jednostek kultury i stowarzyszeń,
- w zakresie działalności sportowo-rekreacyjnej:
- prowadzenie działań w zakresie propagowania kultury fizycznej w mieście,
- opracowanie rocznego planu działalności podstawowej obejmującego kalendarz imprez sportowo-rekreacyjnych w mieście,
- planowanie i pomoc administracyjna w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych sportu i rekreacji,
- pomoc programowa, organizacyjna dla całości imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych w mieście przez jednostki miejskie, stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe, itp.,
- ścisła współpraca z placówkami szkolnymi, organizacjami związkowymi, klubami, stowarzyszeniami, podmiotami gospodarczymi miasta wobec ich poczynań sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i wypoczynkowych,
- prowadzenie działań związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenach Ośrodka Rekreacyjnego "Zalew",
- w zakresie działalności urzędowo-administracyjnej:
- rejestrowanie i wydawanie jednorazowych dokumentów dotyczących: zgromadzeń, manifestacji, korowodów itp.,
- obsługa należności finansowych imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez miasto,
- sporządzanie miejskich planów finansowo-budżetowych dotyczących zadań z zakresu sportu i rekreacji,
- sporządzenie całościowych analiz i sprawozdawczości statystycznej dotyczącej kultury, sportu i rekreacji w mieście,
- nadzór merytoryczny i organizacyjny nad wszystkimi wydawnictwami Urzędu Miasta,
- wydawanie decyzji dotyczących organizacji imprez masowych, zbiórek publicznych,
- obsługa finansowo-księgowa (naliczanie odsetek od spłat) pożyczek lub stypendiów na cele kształcenia,
- pomoc finansowa i organizacyjna w zakresie imprez kulturalnych organizowanych w mieście przez stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe, itp.,
- współpraca z wszystkimi podmiotami realizującymi działalność kulturalną na terenie miasta względem skuteczności promocji tych realizacji,
- w zakresie promocji miasta:
- prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej ,w tym organizowanie szkoleń i konferencji w zakresie promocji miasta,
- prowadzenie spraw związanych z promocją miasta,
- inicjowanie działań służących rozwojowi miasta poprzez nawiązywanie kontaktów z zagranicą,
- realizacja zadań w zakresie współpracy z miastami partnerskimi,
- współtworzenie strategii, programów rozwoju miasta,
- bieżący przegląd informacji internetowych dotyczących zagadnień promocji, sposobu jej realizacji i współpracy z innymi podmiotami w kraju i zagranicą,
- organizacja i udział w wystawach, targach i konferencjach dotyczących promocji i rozwoju miasta,
- opracowywanie i wydawanie materiałów reklamowych i promujących miasto,
- nadzór nad przygotowaniem, drukiem i kolportażem samorządowej gazety lędzińskiej,
- w zakresie współpracy z przedsiębiorcami:
- współpraca w ustalaniu kierunków rozwoju gospodarczego miasta,
- monitorowanie wybranych zjawisk gospodarczych,
- wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP),
- opracowywanie i wdrażanie założeń polityki gospodarczej miasta w odniesieniu do sektora MŚP (w ramach przyjętej strategii rozwoju miasta),
- współpraca z organizacjami i instytucjami gospodarczymi lokalnymi, regionalnymi, krajowymi i zagranicznymi,
- współpraca w przedmiocie swojego działania z odpowiednimi komórkami w jednostkach organizacyjnych,
- współorganizowanie szkoleń, seminariów i konferencji dla przedsiębiorców,
- gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie informacji dotyczących:
- rozpoczętych i planowanych inwestycji w mieście,
- warunków realizowania inwestycji,
- sytuacji społeczno-ekonomicznej Lędzin,
- potencjału ludzkiego Lędzin,
- atrakcyjności inwestycyjnej miasta,
- kapitału zagranicznego,
- instytucji okołobiznesowych, finansowych i banków,
- utrzymywanie stałych kontaktów z przedsiębiorcami,
- umożliwianie kontaktów pomiędzy lędzińskimi a zagranicznymi przedsiębiorcami,
- gromadzenie informacji o odbywających się w Polsce i za granicą imprezach targowych i wystawienniczych, dofinansowanych przez Ministerstwo Pracy Gospodarki i Polityki Społecznej oraz uczestnictwo wraz z przedsiębiorcami w zagranicznych targach i imprezach wystawienniczych,
- informowanie podmiotów gospodarczych o źródłach finansowania inwestycji i programach pomocowych oraz instytucjach udzielających wsparcia w procesie aplikowania o środki zewnętrzne,
- w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
- utrzymywanie stałych kontaktów z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- organizowanie współpracy o charakterze pozafinansowym i finansowym z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- koordynowanie działań w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- organizowanie spotkań z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- opracowanie rocznego programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego do konsultacji społecznych,
- opracowanie projektu programu współpracy organizacjami pożytku publicznego,
- przygotowanie sprawozdania z wykonania programu współpracy organizacjami pożytku publicznego,
- opracowanie materiałów do postępowania konkursowego dla organizacji pożytku publicznego.
§29 Do zakresu działania Referatu ds. Funduszy Europejskich należy w szczególności: - rozpoznanie możliwości finansowania przedsięwzięć miejskich przez programy pomocowe dla samorządów oraz inne formy finansowania na zasadach preferencyjnych,
- bieżąca analiza informacji na temat możliwości współpracy międzynarodowej i pozyskiwania środków ze struktur europejskich,
- gromadzenie, aktualizacja oraz przekazywanie zainteresowanym podmiotom informacji o programach pomocowych,
- pozyskiwanie i zarządzanie informacją o zewnętrznych źródłach finansowania dla przedsięwzięć inwestycyjnych i nieinwestycyjnych,
- współpraca z merytorycznymi wydziałami Urzędu Miasta przy opracowaniu wniosków o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków zewnętrznych,
- opracowywanie wniosków w celu pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania działań inwestycyjnych i nieinwestycyjnych,
- aplikowanie o dofinansowanie projektów nieinwestycyjnych w ramach lokalnych partnerstw i inicjatyw,
- współpraca z instytucjami zarządzającymi i wdrażającymi programy finansowane z funduszy krajowych i europejskich,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, związkami międzygminnymi w zakresie wykorzystania programów pomocowych do realizacji zadań miasta,
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą miasta z zagranicą,
- pozyskiwanie nowych partnerów zagranicznych do realizacji wspólnych projektów, finansowe rozliczanie projektów z Unii.
§30 Do zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy: - zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
- zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
- organizacyjne i techniczne zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jego realizacji;
- opracowanie wytwarzania, przetwarzania, ewidencji i obiegu oraz zabezpieczenia dokumentów zawierających wiadomości stanowiące tajemnicę służbową opatrzone klauzulą "Poufne" i "Zastrzeżone";
- opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych oraz nadzór nad jego realizacją;
- szkolenie pracowników w zakresie informacji niejawnych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających przeszkolenie;
- prowadzenie wykazu stanowisk i prac oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych.
§31 - Powołanie Pełnomocnika jak i Zespołu ds. realizacji projektu nie wiąże się ze zmianą schematu organizacyjnego Urzędu Miasta.
- Burmistrz Miasta powołuje Pełnomocnika oraz Zespół zarządzeniem.
- Powierzenie funkcji Pełnomocnika jak i dobór składu osobowego do zespołu zależeć będzie od specyfiki projektu.
- Pełnienie funkcji Pełnomocnika oraz członka zespołu jest doraźne i kończy się po zrealizowaniu i rozliczeniu projektu.
- Pełnomocnik w sprawach związanych z projektem pełni w stosunku do członków zespołu rolę przełożonego.
- Po rozwiązaniu Zespołu jego członkowie są zobowiązani do udzielania informacji i udostępniania dokumentów w przypadku kontroli i ewaluacji ex-post projektu.
- Pełnomocnik Burmistrza Miasta ds. Realizacji Projektu:
- Uzasadnia realizację danego projektu w oparciu o potrzeby Miasta i dostępne środki budżetowe i pozabudżetowe.
- Przedstawia Burmistrzowi Miasta propozycje składu osobowego zespołu ds. realizacji projektu w oparciu o zasoby kadrowe Urzędu Miasta lub jednostek podległych.
- Koordynuje prace zespołu ds. realizacji projektu, w tym prace związane z przygotowaniem wniosków aplikacyjnych o środki pozabudżetowe.
- Informuje na bieżąco Burmistrza Miasta o etapach realizacji projektu oraz o jego zakończeniu.
- Wnioskuje do Burmistrza Miasta o rozwiązanie zespołu po zrealizowaniu projektu.
- Zespół ds. Realizacji Projektu:
- Podlega Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Realizacji Projektu.
- Przygotowuje propozycje finansowania inwestycji w oparciu o dokumentację projektową przygotowaną przez merytoryczny wydział/jednostkę Urzędu Miasta.
- Przygotowuje i składa wnioski aplikacyjne o środki ze źródeł pozabudżetowych wraz z niezbędną dokumentacją.
- Zleca i pełni nadzór nad realizacją dokumentów niezbędnych do aplikowania o środki finansowe (studia wykonalności, ekspertyzy, plany, itp.).
- Pełni nadzór nad realizację harmonogramów rzeczowo-finansowanych w porozumieniu z wydziałami merytorycznymi.
- Monitoruje realizację inwestycji i rozlicza finansowo pozyskane środki ze źródeł pozabudżetowych.
- Odpowiada za informację i promocję projektu.
- Zadania Pełnomocnika Burmistrza ds. Realizacji Projektu ("Uporządkowanie gospodarki ściekowej w Gminie Lędziny") obejmują:
- zatwierdzanie i podpisywanie protokołów odbioru wykonanych robót, końcowych protokołów odbioru i przekazania do eksploatacji, przejściowych świadectw płatności, świadectw przejęcia oraz protokołów konieczności łącznie z protokołami z negocjacji,
- zatwierdzanie i podpisywanie dokumentów przetargowych na roboty, dla usług i dla dostaw,
- potwierdzanie i podpisywanie wniosku Beneficjenta o przekazanie środków,
- potwierdzanie dokumentów niezbędnych do dokonania pierwszego przekazania środków z Funduszu Spójności,
- potwierdzanie dokumentów niezbędnych do dokonania kolejnych przekazań środków z Funduszu Spójności,
- potwierdzanie dokumentów wymaganych przez Dysponenta niezbędne do Przekazania zgromadzonych na Rachunku bankowym Projektu w NBP, środków z Funduszu Spójności, przekraczających 80% udziału środków z Funduszu Spójności w wydatkach kwalifikowanych,
- potwierdzanie i podpisywanie faktur,
- formalne kwalifikowanie kosztów (akceptowanych przez PRP wraz z fakturą),
- monitorowanie (osobiście lub przez zastępcę) przebiegu realizacji projektu ze strony Beneficjenta będąc osobą odpowiedzialną za zatwierdzenie planu płatności,
- zatwierdzanie i podpisywanie sprawozdań,
- udział w posiedzeniach Komitetu Monitorującego Funduszu Spójności,
- udział w kontrolach realizacji porozumienia zawartego z NFOŚiGW poprzez skierowanie do współpracy z kontrolującym kompetentnych osób (w tym np. inspektora nadzoru inwestorskiego i przedstawiciela inżyniera kontraktu) odpowiedzialnych za realizację zadania w celu udzielania informacji i tym samym sprawnego przeprowadzenia kontroli, udostępnienie do wglądu akt i dokumentów, budżetów, umów wykonawczych, projektów budowlanych i wykonawczych, dokumentacji i ewidencji urządzeń, dokumentów dotyczących zakresu rzeczowego i finansowego, analiz z zakresu projektu objętego porozumieniem z NFOŚiGW, a także sporządzenie odpowiednich wyciągów, kserokopii, odpisów itp.
§32 Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Wojskowych, Zarządzania Kryzysowego, Obrony Cywilnej i Ewidencji Podmiotów Gospodarczych należy: - w zakresie spraw wojskowych:
- planowanie i nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obronności,
- opracowywanie i aktualizacja planów osiągania gotowości obronnej czasu "P" i "W" na terenie gminy,
- opracowywanie dokumentacji oraz uruchamianie "stałego dyżuru" Urzędu Miasta,
- zapewnienie właściwego obiegu pism niejawnych,
- opracowywanie dokumentacji planistycznej "Akcji Kurierskiej" i Stanowiska Kierowania Urzędu Miasta,
- doręczanie kart powołania na ćwiczenia wojskowe oraz do czynnej służby wojskowej w czasie wojny,
- wykonywanie zadań terenowego organu obrony cywilnej w zakresie określonym przez burmistrza,
- prowadzenie rejestracji przedpoborowych,
- udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu poboru,
- współdziałanie z Wydziałem Spraw Obywatelskich i Administracji w zakresie prowadzenia aktualizacji rejestru przedpoborowych,
- współpraca z organami wojskowymi oraz innymi podmiotami zobowiązanymi do realizacji powyższych działań,
- w zakresie obrony cywilnej:
- opracowywanie projektu działań dotyczących "Kryzysowego Systemu Ochrony Ludności" oraz gotowości ratowniczej na terenie gminy, a w szczególności:
- opracowywanie zadań i obowiązków w odniesieniu do wszystkich instytucji i podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie gminy w ww. zakresie,
- realizacja zadań planistycznych i wykonawczych systemu określonych jako cztery etapy:
- zapobieganie klęskom i zdarzeniom,
- przygotowywanie zespołów do akcji,
- reagowanie podczas wydarzeń,
- odbudowa po klęskach,
- współpraca z organami powiatu zajmującymi się systemem ochrony ludności w zakresie utrzymania w gotowości odpowiedniej ilości sił i środków ratowniczych w trybie świadczeń rzeczowych i osobistych,
- współpraca z Sztabem Zarządzania Kryzysowego, Komendą Straży Pożarnej, Strażą Miejską, Policją, służbą zdrowia, technicznymi służbami miejskimi, formacjami ratowniczymi w mieście - w tym KWK "Ziemowit",
- opracowywanie systemu ostrzegania i alarmowania ludności o wszelkich zagrożeniach,
- nadzór nad realizacją zadań przez zakłady pracy zlokalizowane na terenie gminy,
- analiza zdarzeń i sytuacji pod kątem możliwości występowania zagrożeń,
- nakładanie świadczeń na rzecz kierownictwa urzędu,
- zabezpieczanie formacji w sprzęt i materiały,
- planowanie ćwiczeń oraz szkoleń, sprawdzających funkcjonowanie formacji na terenie gminy,
- przygotowywanie dokumentacji do ewakuacji ludności i dobytku z terenów zagrożonych,
- przygotowywanie budowli ochronnych i urządzeń specjalnych,
- planowanie i realizacja środków finansowych na zadania obronne ludności,
- współpraca z organami wojskowymi oraz innymi podmiotami zobowiązanymi do realizacji powyższych zadań,
- prowadzenie zadań związanych z grobownictwem wojennym:
- utrzymanie porządku i czystości:
- na grobie żołnierzy I i II wojny światowej na cmentarzu parafialnym przy kościele św. Anny,
- Pomniku Powstańców Śląskich przy ul. Lędzińskiej,
- obelisku przy ul. Paderewskiego,
- obelisku w Mysłowicach-Brzezince,
- uczestnictwo w uroczystościach państwowych i wojskowych,
- w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych:
- przyjmowanie i realizacja wniosków w sprawie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- naliczanie należności i prowadzenie ewidencji opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- prowadzenie nadzoru nad wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
- współpraca z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- współpraca z Izbą Wytrzeźwień,
- przyjmowanie, weryfikacja oraz przekazywanie drogą elektroniczną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CIDG) wniosków o:
- zarejestrowanie działalności gospodarczej,
- dokonywanie zmian we wpisie do CEIDG,
- wykreślenie wpisu w CEIDG,
- wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej,
- wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,
- współpraca z Ministerstwem Gospodarki w zakresie przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.
§33 Samodzielne stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego i Kontroli: - w zakresie audytu wewnętrznego:
- wykonywanie zadań audytora wewnętrznego wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta oraz jednostkach organizacyjnych gminy, a w szczególności:
- sporządzanie rocznego planu audytu,
- wykonywanie zadań audytowych zgodnie z zatwierdzonym planem rocznym oraz w uzasadnionych wypadkach poza planem audytu,
- sporządzanie sprawozdania z wykonania planu audytu, wykonywanie czynności monitorujących i oceniających wdrożenie rekomendacji,
- współpraca z audytorami zewnętrznymi,
- czynności doradcze mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki,
- w zakresie kontroli:
- przeprowadzanie kontroli wymaganej ustawą o finansach publicznych w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta oraz jednostkach organizacyjnych gminy, oraz w innych podmiotach dotowanych z budżetu miasta,
- analizowanie i przedstawianie burmistrzowi informacji o realizacji zadań przez jednostki organizacyjne gminy oraz efektywności ich działania - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, uchwałami Rady Miasta i zarządzeniami burmistrza miasta,
- przedstawianie burmistrzowi miasta niekorzystnych zjawisk w działalności jednostek oraz inicjowanie kierunków prawidłowego działania,
- sprawdzanie prawidłowości funkcjonowania kontroli wewnętrznej prowadzonej przez jednostki organizacyjne miasta pod względem:
- realizacji procedur kontroli wydatków ze środków publicznych,
- zasady wstępnej celowości poniesionych wydatków,
- sposobu wykorzystania wyników kontroli,
- wskazywanie jednostkom kontrolowanym kierunków zmian wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- sporządzanie protokołów kontroli i wystąpień pokontrolnych,
- przeprowadzanie kontroli sprawdzających,
- analizowanie stopnia realizacji zaleceń pokontrolnych dla poprawy działalności jednostek,
- współpraca organami kontroli zewnętrznej.
Rozdział V Zasady funkcjonowania Urzędu §34 - Burmistrz Miasta w drodze zarządzenia określa szczegółowe procedury związane z organizacją i funkcjonowaniem Urzędu a w szczególności:
- regulamin pracy Urzędu,
- zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli,
- zasady oraz tryb postępowania w sprawach skarg i wniosków mieszkańców,
- zasady postępowania zmierzające do usprawnienia pracy Urzędu.
- Pracownicy przygotowują załatwienie sprawy i ponoszą odpowiedzialność za:
- znajomość i stosowanie przepisów prawa,
- przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
- właściwą obsługę interesantów,
- prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów, zarządzeń itp.
- Zasady i tryb postępowania w sprawach załatwianych w Urzędzie regulują Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące prowadzenia określonych spraw.
§35 - Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 14.00 do 16.00.
- Burmistrz może przyjąć interesantów w każdy inny dzień w godzinach pracy Urzędu w przypadkach pilnych, niecierpiących zwłoki.
- W przypadku nieobecności Burmistrza interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Miasta.
§36 - Czynności kancelaryjne w urzędzie, obieg korespondencji i zasady podpisywania pism reguluje instrukcja kancelaryjna.
- Obieg korespondencji tajnej określa odrębna instrukcja.
- Zarządzenia wewnętrzne, pisma okólne, informacje i zawiadomienia podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami obiegu informacji.
§37 W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zasadach pracy Urzędu w siedzibie Urzędu znajdują się: - tablice ogłoszeń urzędowych,
- tablice informacyjne o godzinach pracy Urzędu i dniach przyjęć interesantów przez Burmistrza w ramach skarg i wniosków,
- tablica informacyjna o rozmieszczeniu wydziałów i referatów w Urzędzie oraz tabliczki informacyjne na drzwiach lokali biurowych wyszczególniające: nazwisko i imię pracownika oraz jego stanowisko służbowe.
§38 Uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza oraz inne istotne postanowienia podlegające ogłoszeniu podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez: - wywieszenie na tablicy informacyjnej w Urzędzie i na terenie gminy,
- poprzez ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Rozdział VI Zasady podpisywania pism i dokumentów §39 Do podpisu Burmistrza zastrzega się w szczególności: - Pisma i dokumenty:
- kierowane do naczelnych i centralnych organów administracji i władzy państwowej,
- kierowanych do organów jednostek samorządu terytorialnego,
- kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- kierowane do posłów i senatorów RP,
- kierowane do przedstawicielstw dyplomatycznych,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski Komisji Rady,
- odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- związane z wykonywaniem przez Burmistrza funkcji kierownika Urzędu oraz zwierzchnika w stosunku do jednostek organizacyjnych w Gminie,
- każdorazowo zastrzeżone przez Burmistrza do jego podpisu.
- Decyzje, postanowienia i zaświadczenia w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
§40 Do Sekretarza i Skarbnika należy: - podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do zakresu ich zadań,
- aprobata wstępna pism zastrzeżonych do właściwości Burmistrza a związanych z zakresem ich zadań,
- podpisywanie decyzji, postanowień, zaświadczeń w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej w ramach udzielonych upoważnień.
§41 W razie nieobecności Burmistrza Miasta, w ramach udzielonych pełnomocnictw, pisma zastrzeżone do jego podpisu podpisuje Sekretarz Miasta. §42 - Naczelnicy Wydziałów i Kierownicy Referatów:
- aprobują wstępnie pisma w sprawach zastrzeżonych dla Burmistrza, Sekretarza oraz Skarbnika,
- podpisują pisma i dokumenty w sprawach dotyczących organizacji wewnętrznej Wydziału lub Referatu oraz zakresu zadań poszczególnych pracowników,
- podpisują decyzje, postanowienia i zaświadczenia w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej w ramach udzielonych upoważnień.
- Burmistrz może określić rodzaje spraw do podpisywania w jego imieniu podległym pracownikom.
§43 - Pracownicy opracowujący i osoby aprobujące pisma parafują je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem z lewej strony na jednej z kopii pisma.
- W dokumentach przedstawionych do podpisu Burmistrza w szczególności tj.: sprawozdaniach, analizach, wykazach, ankietach powinna być adnotacja wymieniająca nazwisko i stanowisko pracownika, który materiał opracował wraz z jego podpisem.
Rozdział VII Zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw §44 - Z wnioskami o udzielenie upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej mogą występować:
- Sekretarz, Skarbnik,
- Naczelnicy, Kierownicy i Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy.
- Wnioski o których mowa składane są w formie pisemnej w Referacie Kadr i Organizacji, który opracowuje projekty upoważnień.
- Rejestr upoważnień o których mowa w ust. 1 prowadzi Referat Kadr i Organizacji.
Rozdział VIII Postanowienia końcowe §45 - Wykazy obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Urzędu zawierają zakresy czynności tych pracowników.
- W ramach stanowisk pracy obowiązuje wymienialność zadań w przypadku nieobecności w pracy.
- Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników Urzędu regulują postanowienia regulaminu pracy.
§46 Zasady działania jednostek organizacyjnych gminy regulują ich statuty oraz regulaminy organizacyjne nadane tym jednostkom w obowiązującym trybie. §47 Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, Statucie Gminy Miejskiej Lędziny, odrębnych przepisach prawa dotyczące funkcjonowania oraz wykonywania zadań przez Urząd określa Burmistrz w drodze zarządzenia. §48 Zmiana Regulaminu wymaga trybu przewidzianego dla jego nadania. Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (21 KB).
|